Terapia logopedyczna – ćwiczenia w domu

Szanowni Państwo,

podstawą terapii logopedycznej jest systematyczność i konsekwencja. Jeśli nagle tego zabraknie, może się okazać, że po powrocie do gabinetu będziemy zaczynać… od początku. Znaleźliśmy się wszyscy w trudnej sytuacji, ale damy radę!

Co możemy zrobić?

Rodzic nie jest logopedą, fakt, ale rodzic wie, nad czym aktualnie logopeda pracuje z dzieckiem. Państwa pociechy prowadzą piękne zeszyty pełne różnych kart pracy i materiału wyrazowego. Warto  przygotować sobie zbiór wyrazów lub zdań, które powinny być utrwalane przez Państwa dziecko, a następnie… zastanowić  się, co ono lubi. Tak, co lubi. Czym najchętniej się bawi? W co lubi grać?

Może są to gry planszowe?
Świetnie!
Na pewno macie w domu tradycyjną grę planszową z kostką i pionkami, taką jak Chińczyk czy Grzybobranie! Przygotujcie do nich karteczki ze słowami lub obrazkami,  które dziecko musi nazwać, przeczytać lub powtórzyć zanim wykona rzut kostką. W ten sposób, podczas zwykłej rozgrywki, możecie przemycić ćwiczenia artykulacji.

Może Państwa dziecko lubi grać w gry pamięciowe typu Memory?
Cudownie!
Przygotujcie wspólnie pary obrazków z ćwiczoną przez dziecko głoską. Możecie wspólnie poszukać obrazków w Internecie i wydrukować, możecie też narysować. Nie potraficie? Tym lepiej. 😉 Będzie weselej i trzeba będzie jeszcze się domyślić, o co chodzi. A może Wasze dziecko już czyta? Wspaniale!  Zamiast par obrazków możecie przygotować pary wyrazów.

A może lubicie grać w kółko i krzyżyk?
Super sprawa!
Proponuję  logopedyczne kółko i krzyżyk. Przygotujcie 9 obrazków z ćwiczoną przez dziecko głoską i plastikowe zakrętki po napojach w dwóch kolorach (po 5 sztuk). Obrazki układamy w kwadrat (3×3), a zamiast rysować kółko i krzyżyk, kładziemy na zmianę na planszy zakrętki i nazywamy obrazek. Ciekawe, kto pierwszy ułoży trzy zakrętki w linii prostej?

Może Państwa dziecko uwielbia biegać i skakać?
Na pewno. J
Ułóżcie na podłodze kółka ze sznurka. Za każdym razem, jak dziecko ładnie powtórzy wyraz lub zdanie, może przeskoczyć do kolejnego koła. Użyjcie wyobraźni – podłoga to np., rzeka, a koła – kamienie. Naszym zadaniem jest przeskoczyć przez całą, szeroką rzekę (mieszkanie).
Możemy też wrzucać piłki/klocki/pluszaki do kosza/pudełka i też powtarzać wyrazy.

Jeśli macie Państwo pytania, proszę do nas napisać na adres mailowy:

logopeda@przedszkole210.pl

Pamiętajmy o codziennych ćwiczeniach.

Pozdrawiamy

Beata Nedwidek

Karolina Basek